Szkolna lekcja o wodzie 26.04.2016

DOŚWIADCZENIA  Z  WODĄ

Woda to podstawowy element życia, niezbędny zarówno dla ludzkości, jak i dla całej reszty świata ożywionego. Wszyscy jej potrzebujemy i to nie tylko do picia. Dlatego też uświadamianie społeczeństwa o jej wielkim znaczeniu należy zacząć od najmłodszych lat. Edukować, zachęcać do nabywania pewnej świadomości ekologicznej. Dlatego też wybraliśmy się do Zespołu Szkół nr 1 na lekcje z fizyki. Pani Dorota Szewczyk Bąkowska, przy udziale gimnazjalistów przeprowadziła cykl doświadczeń z wodą. Zajęcia zaczęły się od próby werbalnej odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby … – na świecie zabrakło wody?
Następnie dzieci i gimnazjaliści zostali podzieleni na 4 zespoły i przystąpili do działań. Przed każdym doświadczeniem nauczyciel zachęcał uczestników do przewidzenia jego wyniku.

  • „Jezioro Nenufarów” (Do miski z wodą włożono odpowiednio zagięte papierowe kwiaty. Pod wpływem wody zagięcia – płatki otwierają się).
  • „Bariera” (Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.).
  • „Co pływa, co tonie?” (Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.).
  • „Zanieczyszczenia?„ (Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sół, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują co się dzieje.).
  • „Ile się zmieści?” (Dzieci napełniają szklankę wodą po brzegi. Powoli, ostrożnie wrzucają monety. Zanim woda się rozleje, zmieści się o wiele więcej monet, niż mogłoby się wydawać. Dlaczego?).

Celem lekcji było zaznajomienie dzieci ze znaczeniem wody w życiu człowieka. Przedszkolaki poznały zjawiska fizyczne związane z wodą, określały jej właściwości oraz brały czynny udział w dyskusjach na temat tego, co zaobserwowały podczas przeprowadzonych doświadczeń.