19.03.2020 – Zadania do wykonania gr. I

Kochani Rodzice,

tematem kompleksowym na najbliższy tydzień  jest WIOSENNE SPRZĄTANIE.   W związku z tym zamieszczamy wiersz pt. „Odkurzacz” Agnieszki Frączek. Zachęcamy do przeczytania dziecku poniższego wiersza oraz rozmowy na jego temat. Dzięki temu, dziecko doskonali umiejętność wypowiedzi na dany temat oraz buduje zdania złożone i poprawne pod względem logicznym i gramatycznym.

„Odkurzacz” A.Frączek

Gdy nikogo nie ma w domu,
nasz odkurzacz po kryjomu
z garderoby się wynurza
i calutki dom odkurza.
Zanim jeszcze zacznie brykać,
ogon do kontaktu wtyka,
potem dmucha, ssie i wyje,
nic się przed nim nie ukryje!
Wczoraj w kuchni zgrabnie tańczył,
znalazł skórkę pomarańczy,
potem pożarł ziarnko grochu,
mamy fartuch zmełł po trochu.
W końcu zajrzał do lodówki,
Zjadł ze smakiem trzy parówki,
łyknął wieczko od słoika,
pieska wygnał spod stolika.
Rychło ruszył znów do boju
Warcząc głośno w przedpokoju.
Zjadł korale z jarzębiny,
Ziaren piasku dwa tuziny.
Z buta wyssał mi sznurówkę,
znalazł gdzieś pluszową krówkę,
pożarł krówce jedną łatkę,
potem połknął szalik w kratkę.
Wszystkie inne w domu sprzęty
Strach obleciał niepojęty:
„On się z nami bawi w berka!”
-odezwała się froterka.
„Już proszków zjadł ze trzysta,
ten odkurzacz, egoista!”
Szufla na to: „To ci bieda!
Szczotkę trzeba będzie sprzedać!”
Zmiotka szura do szufelki:
„Ja tam na wypadek wszelki
Pędem zmiatam przed tym, stworem!”
– i umknęła w kąt z wigorem.
Szufla się za szczotką chowa,
Drży ze strachu ścierka nowa,
mop się tuli do wiaderka,
zmywak zmył się, drze się ścierka…
w końcu szczotka rzecze z góry:
„Lot nas czeka dość ponury.
Ja rozumiem: zamiatanie,
to prawdziwe jest sprzątanie,
ale to, co on wyprawia,
niepokojem mnie napawa.
Szumi, huczy, szura, świszczy,
Wszystko na swej drodze zniszczy!
Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.
Nagle… ktoś wyłączył prąd!
A odkurzacz? Stanął, prychnął,
paproszkami wokół kichnął,
kapeć wypluł jakiś stary,
w końcu zamilkł. Czy to czary?
Nie, to tata wrócił w porę
i rozprawił się z potworem

 

Przykładowe  pytania dotyczące tekstu:

 Co      połknął            odkurzacz?;

Jakie    inne     sprzęty            rozmawiały     ze sobą?;

Co       się        stało,   że        odkurzacz       przestał           działać?;

Kto      może   włączać           i wyłączać       odkurzacz?;

Jakie    znacie  przedmioty     służące            do        sprzątania?

UWAGA – rodzic powinien uzmysłowić dzieciom, że odkurzacz jest sprzętem elektrycznym i dzieci mogą się nim posługiwać, ale tylko pod nadzorem osób dorosłych.

 

  • Rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji na temat wiosennych porządków w ogrodzie. Dziecko poznaje narzędzia ogrodnicze – grabie, konewka, szpadel, motyka, wąż ogrodowy, taczka.
  • Zabawa logopedyczna – rodzic czyta wiersz dziecko naśladuje ruchy

Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci   naśladują   głosy ptaków).

Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląskają,   uderzając    szerokim   językiem   o podniebienie).

Na łące zobaczył bociany (wymawiają    kle,   kle).

Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawiają prr).

Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują     wargi   ruchem   okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują  krótki  wdech nosem,   chwilę zatrzymują    powietrze    –     bezdech   –    i długo    wypuszczają    ustami).

Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają    się   rozchylając  wargi).           

Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawile i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci     oddychają       głęboko,     wdychając  powietrze        nosem,            wydychając     ustami) języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychając     powietrze   nosem,   wydychając   ustami) i kichnął (kichają,    wymawiając   apsik).

W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają;  przeciskają   język   między   złączonymi   zębami).

Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu („kląskają”,    uderzając    „szerokim”   językiem  o podniebienie).

 

  • Masażyk relaksacyjny – Coraz cieplej

Dziecko siedzi przed rodzicem –  rodzic rysuje na plecach dziecka podane wzorki, przy powtórzeniu zmiana ról, dziecko rysuje wzorki.

  • Zabawa słuchowa – Wiosenne sprzątanie – rodzic wypowiada różne słowa, np. szpadel,        łopata, wąż,          grabie, kopanie, ziarna,          nasiona. Dziecko po usłyszeniu słowa powtarza je z podziałem na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem.
  • Piosenka do nauki – Przyleciały wiosną ptaki sł. Agnieszka        Galica muz.     Tadeusz           Pabisiak
  • Wysłuchanie opowiadania: Ptasie gniazda – Olga Masiuk

Kiedy po świątecznej przerwie dzieci wróciły do przedszkola, coś się zmieniło.

  • Chodźcie coś zobaczyć! Coś jest nad drzwiami – powiedziała Pani, ale położyła palec na ustach, dając znak, żeby zachować ciszę.

Wszystkie dzieci pobiegły i zadarły głowy do góry. Nad drzwiami, którymi wchodziło się do przedszkola, zawisła jakaś kulka.

  • To gniazdo – powiedziała Pani szeptem. – Gniazdo jaskółek.
  • Ale jak one do niego wchodzą? W ogóle nie widać wejścia.
  • Zobacz, tu jest niewielki otworek – Pani podniosła palec. Rzeczywiście, widać było ciemną plamkę na kulce gniazda.
  • To bardzo dziwne – powiedziała Pani – że jaskółki wybrały sobie takie miejsce. Wchodzi tymi drzwiami codziennie kilka osób. Że też się nie bały.
  • I tam są małe jaskółki?

– Jeszcze pewnie nie ma, ale będą. Tylko musimy być teraz bardzo ostrożni, żeby ich nie przestraszyć.

Nie wolno rozmawiać, kiedy będziemy otwierać drzwi i trzeba to robić delikatnie.

  • Najlepiej teraz też nie rozmawiajmy tutaj, bo nas podsłuchają – powiedział Tup.

Pani roześmiała się.

  • Nie chodzi o to, że podsłuchają, tylko że mogą się przestraszyć.
  • Ciekawe, czy mama jaskółka pośle je do naszego przedszkola? – zamyślił się Tup.

I wszyscy ostrożnie weszli do środka.

  • Jak jest w środku takiego gniazda? – zastanawiał się Kuba.

Pani przyniosła książkę o ptasich gniazdach i dzieci oglądały piękne fotografie.

  • Fajnie byłoby, gdyby na naszym boisku przed przedszkolem było więcej gniazd, co nie? – powiedziała Zosia, patrząc na zdjęcia.
  • Na przykład na słupie, na koszu do piłki gniazdo bociana – Szczypior pokazał fotografię wielkiego gniazda, które bocian uwił na dachu jakiegoś starego domu.

Bocian mógłby siedzieć w gnieździe i sędziować nasze mecze!

A takich gniazdek mogłoby być wokół bardzo dużo – Zosia pokazała inne zdjęcie.

To gniazda wróbli – Pani przeczytała wyjaśnienia pod obrazkiem.

A jaskółki mogłyby nam mówić, kiedy ktoś idzie do przedszkola, w końcu mieszkają nad drzwiami – powiedział Tup.

A przed chwilą chciałeś, żeby chodziły z nami do przedszkola – zaśmiała się Elizka. – Nie mogą jednocześnie chodzić i pilnować drzwi.

No tak – zamyślił się Tup. – To chyba sobie wybiorą, co chcą robić, gdy się już urodzą.

Raczej wyklują z jajek – poprawiła go Zosia.

Po wysłuchaniu opowiadania rodzic  zadaje dziecku  pytania,

  1. Co dzieci i Pani znaleźli nad     drzwiami?;     

Czyje   to było gniazdo?;       

Z czego wykluwają się małe ptaki?;

Gniazda jakich ptaków dzieci oglądały w książkach?

 

Polecamy

  • Film edukacyjny zwiastuny wiosny

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3uCNAILbL2rJdkTzZsDlwMs-NDH-FIi-Rdvn1GmEZNj37L2qIjuy6b-2w

  • film edukacyjny – rozmowa z panem bocianem

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw&fbclid=IwAR0iD8Hc-Ac_ET_865zb-H38LZCu3LsOxdbSSO0Scs0tC9ZDE0T93J9zU3g

  • zabawy z muzyką;)
    Cześć 2 jest dla 5-6 latków

https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE&fbclid=IwAR0IWuLuEgtn_1U4iODWIAAd-kkkmvW91mID7zR_y-3rRORAQFI9f5hy7vw

  • przepisy na masy sensoryczne, plastyczne plus kilka prostych zabaw sensorycznych, które na pewno będzie można wykorzystać w trakcie domowych zabaw z dziećmi

https://www.facebook.com/535063216943927/photos/a.878076965975882/878078139309098

 

ZAGADKI  O WIOŚNIE

Ten kwiatek pod śniegiem się rodzi
Daje ludziom znak, że wiosna nadchodzi. (przebiśnieg)

Żółte są jak kaczki, lubią rosnąć w wodzie
Ale nigdy tych kwiatków nie spotkasz w ogrodzie. (kaczeńce)

Nie miauczą, nie drapią i nie piją mleka
Na drzewie rosną, gdy zima ucieka. (bazie /kotki )

Brodzi po łące czerwonymi nóżkami
Nigdy się nie przyjaźni z zielonymi żabkami. (bocian)

Kukaniem nas do lasu zaprasza
Że wiosna już przyszła wszystkim ogłasza. (kukułka)

W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima .

Przyjdzie z wiatru ciepłym wiewem, z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem. wiosna

 Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną.

Srebrne futra mają. Jak się nazywają? bazie

Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały. bocian

Co ona przekopie, to one wygładzą.

W domowym ogródku bardzo się przydadzą. Łopata do kopania

Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta,

a tylko kukułka, o tym nie pamięta? gniazdo

Są żółte jak kaczuszki. Myślicie, że mają nóżki.

Nie wcześniej, a chłodną wiosną na mokrej łące rosną. mlecze

Kolorowe i pachnące, czy w ogrodzie, czy na łące, zawsze

chętnie je zbieramy na bukiecik dla swej mamy. kwiaty

 W brązowych kapturkach chowają się listki wiosną,

a potem będą zielone, gdy trochę podrosną. Pąki na drzewach

Przez śnieg się odważnie przebijam. Mróz nawet mnie nie powstrzyma.

Mam listki zielone, tak jak wiosna, a dzwonek bielutki jak zima. Przebiśnieg

 Kiedy jest zimno, kiedy deszcz pada, gdy na dwór wychodzisz na siebie wkładasz. kurtka

JĘZYK ANGIELSKI

Utrwalenie środków transportu w j. Ang

Ship (wymowa:szip) – statek

Plane (wymowa :plein) – samolot

Bike (wymowa : bajk) – rower

Bus ( wymowa :bas) – autobus

Train (wymowa : trein) – pociąg

Car (wymowa – kar) – samochód

 

Zabawa dydaktyczna „stop-go”

Potrzebna jest karta czerwona i zielona , gdy w górze rodzic trzyma zieloną kartkę dziecko się porusza, gdy podnosi czerwoną kartkę dziecko zatrzymuje się.

Zabawa do piosenki „Whells on the bus” link do piosenki inscenizowanej ruchem https://www.youtube.com/watch?v=GzrjwOQpAl0&t=44s

Karta pracy do zagadnienia means of transport – środki transportu