Obrazki

Więcej 23.04.2020 Dla Rodziców

23.04.2020 Dla Rodziców

SZANOWNI  PAŃSTWO                                                                                                   

        Zdajemy sobie sprawę z różnych ograniczeń zdalnego nauczania, do jakiego jesteśmy teraz zmuszeni, nie tylko my nauczyciele, ale także Wy Rodzice, np. trudnościami z dostępem do komputera, drukarki czy Internetu. Dostajemy informacje, że nie wszyscy mają drukarki, żeby drukować przesłane materiały. Mimo tych trudności mamy też informacje od Państwa, że jakoś sobie radzicie i realizujecie z dziećmi zaproponowane zajęcia. To jest bardzo ważne, że dzieci chociaż w ograniczonym stopniu mają dostęp do nauki, jaką realizuje się w przedszkolu.  W dalszym ciągu liczymy na Państwa pomoc i realizację zaproponowanych zajęć dydaktycznych, z języka angielskiego, katechezy, zajęć umuzykalniających oraz zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej: logopedycznych i korekcyjno- kompensacyjnych.

      Dziękujemy Rodzicom, którzy odesłali nam ankiety i Karty diagnostyczne.                

      Zachęcamy do udziału w Wirtualnej sesji zdjęciowej,

       która jest na naszej stronie www.

     Pozdrawiamy Rodziców i naszych wychowanków.

                                                                         Rada Pedagogiczna Przedszkola           

 

 

Więcej 2.04.2020 Zadania do wykonania gr II

2.04.2020 Zadania do wykonania gr II

TEMAT TYGODNIA: Święta Wielkanocne

Tematy dni: Wielkanocne tradycje; Pisanki, kraszanki…; Wielkanocne baby; Wielkanocny koszyczek; Wielkanocny stół.

Drodzy Rodzice                   

W ciągu następnego tygodnia porozmawiajcie z dziećmi głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Zapoznajcie dzieci pojęciem tradycja. Dyskutujcie, czym jest tradycja i jak powstaje.  Rozmawiajcie o rodzinnych tradycjach i potrawach wielkanocnych, wspólnie gotujcie i pieczcie.

Wykonajcie wielkanocne serwetki, kurczaczki, palmy. Ozdóbcie pisanki.

Wykonajcie karty pracy, które dla was przygotowałyśmy oraz zadania w książce   w bloku tematycznym „Wielkanoc”

 

propozycje ćwiczeń – kliknij

 

Więcej 23.03.2020 Informacja dla rodziców

23.03.2020 Informacja dla rodziców

Szanowni Rodzice

W związku z Rozporządzeniem MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku  z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19  (Dz.U. z 2020, poz. 493) informuję o przyjętej w Przedszkolu nr 13 „Słoneczko” w Koninie organizacji pracy  i sposobie realizacji przez nauczycieli podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Ustalenia obowiązują od dnia 25 marca 2020 r. do odwołania.

Ustalenia organizacyjne:

  1. Dyrektor pracuje zdalnie i odpowiednio do potrzeb wykonuje zadania na terenie przedszkola. Jest w stałym kontakcie z nadzorem pedagogicznym i organem prowadzącym przedszkole, a także Pracownikami i Rodzicami. Pozostaję do dyspozycji w kontakcie telefonicznym oraz za pomocą poczty elektronicznej godzinach 8.00-16.00.
  2. Pracownicy administracji pracują zdalnie i wykonują niezbędne zadania na terenie przedszkola odpowiednio do potrzeb.
  3. Pracownicy obsługi są do dyspozycji dyrektora, pełnią dyżury w przedszkolu i mogą wykonywać zlecone zadania dyrektora wg potrzeb.
  4. Nauczyciele realizują podstawę programową zdalnie, wykonują inne statutowe zadania i pozostają w stałym kontakcie z dyrektorem i innymi nauczycielami z placówki oraz specjalistami.
  5. Specjaliści i terapeuci pracują zdalnie, pozostają w stałym kontakcie z dyrektorem  i nauczycielami.
  6. Przyjęto następujące ustalenia dotyczące zdalnej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli:
  • Nauczyciele planują zabawy, zadania i różne sytuacje edukacyjne dla dzieci  w ramach tematów kompleksowych na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
  • Co najmniej raz w tygodniu będą przesyłać Państwu na adresy e-mail zestaw zadań, zabaw i innych aktywności do zrealizowania na każdy dzień – kilka aktywności dziennie z każdego obszaru podstawy programowej (fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy).
  • Minimum połowa tych zadań powinna być realizowana w naturalnych sytuacjach życia rodzinnego.
  • Do zadań będą załączone niezbędne opisy i materiały.
  • Nauczyciele mogą zaproponować proste sposoby dokumentowania wykonanych zadań np. teczka z pracami plastycznymi lub odznaczanie na wysłanych propozycjach zadań wykonanych.
  • Dodatkowo na stronie internetowej przedszkola można odnaleźć propozycje innych zabaw i aktywności przeznaczonych dla dzieci.
  • Specjaliści i terapeuci przygotowują i są zobowiązani do przekazywania opisów zadań, zabaw i ćwiczeń bezpośrednio zainteresowanym rodzicom.

Przygotowując takie rozwiązania w zakresie zdalnej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wzięliśmy pod uwagę to, iż Rodzice łączą teraz różne obowiązki zawodowe i rodzinne,  a w domu może być więcej dzieci, w tym uczniowie wyższych etapów edukacyjnych.

Bardzo prosimy o wyrozumiałość. My też łączymy często pracę zawodową z nauczaniem własnych dzieci (na różnych poziomach edukacji) i dlatego doskonale Państwa rozumiemy.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących organizacji działań, proszę o bezpośredni kontakt z dyrektorem. W sprawach dotyczących dzieci proszę kontaktować się
z nauczycielami za pośrednictwem przedszkola lub innymi komunikatorami.

Przesyłam Państwu serdeczne pozdrowienia oraz uściski dla Dzieci

 

 

z poważaniem

Jolanta Kokocińska

 

Więcej 26.03.2020 Informacja dla rodziców

26.03.2020 Informacja dla rodziców

                        Zadania do wykonania dla grupy I i II, zostały przesłane na adresy mailowe rodziców.                 Tematyka kompleksowa do realizacji na najbliższy tydzień :” Na wsi”

Pozdrawiamy

 

 

 Zadania do realizacji z religii o św. Józefie kl. 0:

https://view.genial.ly/5e70d1a5e3024c0f586dc48a/interactive-image-interactive-image?fbclid=IwAR1MWW7hdzJAhzH0IRqiJHXv-it4a2oHyINPZmshO7R4jnhr2-ave6MjjSQ

Puzzle Droga Krzyżowa

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=37dbaaa4b03b&pieces=24

piosenki

https://www.youtube.com/results?search_query=piosenki+religijne+arka+noego

 

6 sposobów dla rodziców, jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa
 

UNICEF rozmawiał z dr Lisą Damour, doświadczoną psycholog dla młodzieży, felietonistką „New York Times” i matką dwóch córek, o tym jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii COVID-19.

Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek. Oto 6 wskazówek, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie.

1.  Bądź spokojny
Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

2.  Trzymaj się rutyny
Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach, mówi dr Damour. Zdecydowanie polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe. Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to odzwierciedla. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą się bawić. Dr Damour sugeruje, aby dzieci w wieku 10-11 lat lub starsze zaangażować w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu. Jeśli chodzi o młodsze dzieci, to najlepiej zaplanować ich dzień tak, aby najpierw zacząć od obowiązków (szkolnych i domowych), a następnie przeznaczyć czas na zabawę. W przypadku niektórych rodzin robienie planu na początku każdego dnia będzie najlepsze dla dzieci. Inne rodziny mogą uznać, że dobrze będzie zacząć dzień nieco później po spaniu i wspólnym śniadaniu. W przypadku rodziców, którzy nie są w stanie nadzorować swoich pociech w ciągu dnia, najlepiej porozmawiać o harmonogramie z osobą, która opiekuje się nimi i wypracować wspólny plan.

  1. Pozwól dziecku odczuwać emocje
    Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Dr Damour radzi, aby po prostu pozwolić dzieciom na smutek: my, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem. 4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci
    W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ – jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie – może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami, radzi dr Damour. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.

    5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu
    W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki. Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić? Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się nad planem dnia, radzi dr Damour.

    6. Kontroluj swoje zachowanie
    To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym, dodaje dr Lisa Damour.

    Pozdrawiam serdecznie

    dr Monika Kacprzak
    Rzecznik Prasowy
    UNICEF Polska | ul. Rolna 175 D, Warszawa
    Tel.: 48 22 56 80 381 | Kom.: 509 224 588

Więcej 19.03.2020 – Zadania do wykonania gr. II

19.03.2020 – Zadania do wykonania gr. II

TEMAT TYGODNIA: Pracowita wiosna

Tematy dni: Wiosenne porządki w domu; Porządki w ogródku; Co się dzieje   w   szklarni?;  Pracowite ptaki; Wiosna lubi zielone

Drodzy Rodzice.

W  kolejnym marcowym tygodniu porozmawiajcie z dziećmi o wiosennych porządkach domowych i pracach, które wykonuje się wiosną w ogrodzie. Na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń porozmawiajcie z dziećmi o roślinach rosnących w szklarni     i ogrodzie, a także o sposobach ich pielęgnacji. Uświadomcie dzieciom, co jest niezbędne,    by rośliny mogły rosnąć (odpowiednie światło, temperatura, woda), a następnie zasiejcie   z dzieckiem rzeżuchę i zasadźcie cebulę.

W czasie spaceru nad jeziorem albo w  parku obserwujcie zmiany jakie zachodzą  w przyrodzie i porozmawiajcie o wiosennych zwyczajach ptaków.

Podczas codziennych czynności i zabaw w domu  używajcie określeń: na, w, obok, za, przed.

Przeliczajcie przedmioty w zakresie , poprzez dokładanie i odkładanie elementów. Porównujcie liczebność zbiorów tworzonych z zabawek lub przedmiotów których używacie w kuchni

Wykonajcie pracę plastyczną z wykorzystaniem farb, plasteliny i materiałów przyrodniczych (nasion kukurydzy, kolorowej fasoli, grochu) na temat: „Pierwsze oznaki wiosny”

Złe nastroje dziecka rozładowujcie wspólnym choćby pięciu minutowym tańcem lub  zabawami ruchowymi z przyborami (szalik, piłka, woreczek z grochem, chusteczka itp .)   lub bez nich.

Wyszukujcie wyrazy których nazwy rozpoczynają sie głoską C, lub każcie dziecku narysować rzeczy które rozpoczynają się od tej głoski.

Ułóżcie literkę C z nitki, szalika, piszcie palcem lub patykiem na stole dywanie lub na piasku.

Możecie pobawić się w zabawy logopedyczne „Na łące”

  • a) „Wąchamy kwiaty” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczają je buzią.
  • b) „Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy. Na umówiony gest N. wysuwają szeroki język – jak najdalej do przodu – robią„łyżeczkę” i chowają język.
  • c) „Rechot żaby” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki i zatrzymują w nich powietrze. Następnie naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze.
  • d) „Złapana mucha” – ćwiczenia języka. Dzieci przy zaciśniętych ustach wypychają  końcem języka policzki od środka (w różnych kierunkach).

Zachęcamy do odwiedzenia stron:

https://agnieszkamisiak.pl?video/radzenie-sobie-z-lekiem/

 https://www.mamawdomu.pl/2020/03/zabawy-w-domu.html

Film edukacyjny zwiastuny wiosny

 https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3uCNAILbL2rJdkTzZsDlwMs-NDH-FIi-Rdvn1GmEZNj37L2qIjuy6b-2w

 zabawy z muzyką😉 Cześć 2 jest dla 5-6 latków 

 https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE&fbclid=IwAR0IWuLuEgtn_1U4iODWIAAd-kkkmvW91mID7zR_y-3rRORAQFI9f5hy7vw

 

Słuchanie i nauka rymowanki:

Cyk, cyk, leci Bzyk.

Cyku, cyku, dokąd Bzyku ?

Cykana, cykana, do pana Tulipana.

Siedem słoni Helena Bechlerowa (wiersz do liczby 7)

Siedem słoni małe, duże,
słonie w gwiazdy, słonie w róże.
Wszędzie słonie z pięknych bajek,
wszystkie z zaklętego kraju.
Każdy w innym jest kolorze,
Każdy szczęście przynieść może.
Tego z gwiazdką nad oczami
podaruję naszej pani.
Ten ma złote uszy oba,
będzie mamie się podobał.
Babci dam żółtego w groszki

biały słoń dla pani z kiosku.
W kwiatki małe dwa słoniki
dla Teresy i Moniki.
A najmniejszy, ten wesoły,
co ma uszy jak kłapouch,
gruby taki i pękaty
dla złośnicy Honoraty.
Niech go z sobą nosi wszędzie
to nareszcie śmiać się będzie!

„O żółtym tulipanie” – M. Różycka

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
– Teraz już na pewno będzie wiosna!

 

Więcej 19.03.2020  – Zadania do wykonania gr. I

19.03.2020 – Zadania do wykonania gr. I

Kochani Rodzice,

tematem kompleksowym na najbliższy tydzień  jest WIOSENNE SPRZĄTANIE.   W związku z tym zamieszczamy wiersz pt. „Odkurzacz” Agnieszki Frączek. Zachęcamy do przeczytania dziecku poniższego wiersza oraz rozmowy na jego temat. Dzięki temu, dziecko doskonali umiejętność wypowiedzi na dany temat oraz buduje zdania złożone i poprawne pod względem logicznym i gramatycznym.

„Odkurzacz” A.Frączek

Gdy nikogo nie ma w domu,
nasz odkurzacz po kryjomu
z garderoby się wynurza
i calutki dom odkurza.
Zanim jeszcze zacznie brykać,
ogon do kontaktu wtyka,
potem dmucha, ssie i wyje,
nic się przed nim nie ukryje!
Wczoraj w kuchni zgrabnie tańczył,
znalazł skórkę pomarańczy,
potem pożarł ziarnko grochu,
mamy fartuch zmełł po trochu.
W końcu zajrzał do lodówki,
Zjadł ze smakiem trzy parówki,
łyknął wieczko od słoika,
pieska wygnał spod stolika.
Rychło ruszył znów do boju
Warcząc głośno w przedpokoju.
Zjadł korale z jarzębiny,
Ziaren piasku dwa tuziny.
Z buta wyssał mi sznurówkę,
znalazł gdzieś pluszową krówkę,
pożarł krówce jedną łatkę,
potem połknął szalik w kratkę.
Wszystkie inne w domu sprzęty
Strach obleciał niepojęty:
„On się z nami bawi w berka!”
-odezwała się froterka.
„Już proszków zjadł ze trzysta,
ten odkurzacz, egoista!”
Szufla na to: „To ci bieda!
Szczotkę trzeba będzie sprzedać!”
Zmiotka szura do szufelki:
„Ja tam na wypadek wszelki
Pędem zmiatam przed tym, stworem!”
– i umknęła w kąt z wigorem.
Szufla się za szczotką chowa,
Drży ze strachu ścierka nowa,
mop się tuli do wiaderka,
zmywak zmył się, drze się ścierka…
w końcu szczotka rzecze z góry:
„Lot nas czeka dość ponury.
Ja rozumiem: zamiatanie,
to prawdziwe jest sprzątanie,
ale to, co on wyprawia,
niepokojem mnie napawa.
Szumi, huczy, szura, świszczy,
Wszystko na swej drodze zniszczy!
Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.
Nagle… ktoś wyłączył prąd!
A odkurzacz? Stanął, prychnął,
paproszkami wokół kichnął,
kapeć wypluł jakiś stary,
w końcu zamilkł. Czy to czary?
Nie, to tata wrócił w porę
i rozprawił się z potworem

 

Przykładowe  pytania dotyczące tekstu:

 Co      połknął            odkurzacz?;

Jakie    inne     sprzęty            rozmawiały     ze sobą?;

Co       się        stało,   że        odkurzacz       przestał           działać?;

Kto      może   włączać           i wyłączać       odkurzacz?;

Jakie    znacie  przedmioty     służące            do        sprzątania?

UWAGA – rodzic powinien uzmysłowić dzieciom, że odkurzacz jest sprzętem elektrycznym i dzieci mogą się nim posługiwać, ale tylko pod nadzorem osób dorosłych.

 

  • Rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji na temat wiosennych porządków w ogrodzie. Dziecko poznaje narzędzia ogrodnicze – grabie, konewka, szpadel, motyka, wąż ogrodowy, taczka.
  • Zabawa logopedyczna – rodzic czyta wiersz dziecko naśladuje ruchy

Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci   naśladują   głosy ptaków).

Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląskają,   uderzając    szerokim   językiem   o podniebienie).

Na łące zobaczył bociany (wymawiają    kle,   kle).

Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawiają prr).

Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują     wargi   ruchem   okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują  krótki  wdech nosem,   chwilę zatrzymują    powietrze    –     bezdech   –    i długo    wypuszczają    ustami).

Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają    się   rozchylając  wargi).           

Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawile i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci     oddychają       głęboko,     wdychając  powietrze        nosem,            wydychając     ustami) języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychając     powietrze   nosem,   wydychając   ustami) i kichnął (kichają,    wymawiając   apsik).

W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają;  przeciskają   język   między   złączonymi   zębami).

Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu („kląskają”,    uderzając    „szerokim”   językiem  o podniebienie).

 

  • Masażyk relaksacyjny – Coraz cieplej

Dziecko siedzi przed rodzicem –  rodzic rysuje na plecach dziecka podane wzorki, przy powtórzeniu zmiana ról, dziecko rysuje wzorki.

  • Zabawa słuchowa – Wiosenne sprzątanie – rodzic wypowiada różne słowa, np. szpadel,        łopata, wąż,          grabie, kopanie, ziarna,          nasiona. Dziecko po usłyszeniu słowa powtarza je z podziałem na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem.
  • Piosenka do nauki – Przyleciały wiosną ptaki sł. Agnieszka        Galica muz.     Tadeusz           Pabisiak
  • Wysłuchanie opowiadania: Ptasie gniazda – Olga Masiuk

Kiedy po świątecznej przerwie dzieci wróciły do przedszkola, coś się zmieniło.

  • Chodźcie coś zobaczyć! Coś jest nad drzwiami – powiedziała Pani, ale położyła palec na ustach, dając znak, żeby zachować ciszę.

Wszystkie dzieci pobiegły i zadarły głowy do góry. Nad drzwiami, którymi wchodziło się do przedszkola, zawisła jakaś kulka.

  • To gniazdo – powiedziała Pani szeptem. – Gniazdo jaskółek.
  • Ale jak one do niego wchodzą? W ogóle nie widać wejścia.
  • Zobacz, tu jest niewielki otworek – Pani podniosła palec. Rzeczywiście, widać było ciemną plamkę na kulce gniazda.
  • To bardzo dziwne – powiedziała Pani – że jaskółki wybrały sobie takie miejsce. Wchodzi tymi drzwiami codziennie kilka osób. Że też się nie bały.
  • I tam są małe jaskółki?

– Jeszcze pewnie nie ma, ale będą. Tylko musimy być teraz bardzo ostrożni, żeby ich nie przestraszyć.

Nie wolno rozmawiać, kiedy będziemy otwierać drzwi i trzeba to robić delikatnie.

  • Najlepiej teraz też nie rozmawiajmy tutaj, bo nas podsłuchają – powiedział Tup.

Pani roześmiała się.

  • Nie chodzi o to, że podsłuchają, tylko że mogą się przestraszyć.
  • Ciekawe, czy mama jaskółka pośle je do naszego przedszkola? – zamyślił się Tup.

I wszyscy ostrożnie weszli do środka.

  • Jak jest w środku takiego gniazda? – zastanawiał się Kuba.

Pani przyniosła książkę o ptasich gniazdach i dzieci oglądały piękne fotografie.

  • Fajnie byłoby, gdyby na naszym boisku przed przedszkolem było więcej gniazd, co nie? – powiedziała Zosia, patrząc na zdjęcia.
  • Na przykład na słupie, na koszu do piłki gniazdo bociana – Szczypior pokazał fotografię wielkiego gniazda, które bocian uwił na dachu jakiegoś starego domu.

Bocian mógłby siedzieć w gnieździe i sędziować nasze mecze!

A takich gniazdek mogłoby być wokół bardzo dużo – Zosia pokazała inne zdjęcie.

To gniazda wróbli – Pani przeczytała wyjaśnienia pod obrazkiem.

A jaskółki mogłyby nam mówić, kiedy ktoś idzie do przedszkola, w końcu mieszkają nad drzwiami – powiedział Tup.

A przed chwilą chciałeś, żeby chodziły z nami do przedszkola – zaśmiała się Elizka. – Nie mogą jednocześnie chodzić i pilnować drzwi.

No tak – zamyślił się Tup. – To chyba sobie wybiorą, co chcą robić, gdy się już urodzą.

Raczej wyklują z jajek – poprawiła go Zosia.

Po wysłuchaniu opowiadania rodzic  zadaje dziecku  pytania,

  1. Co dzieci i Pani znaleźli nad     drzwiami?;     

Czyje   to było gniazdo?;       

Z czego wykluwają się małe ptaki?;

Gniazda jakich ptaków dzieci oglądały w książkach?

 

Polecamy

  • Film edukacyjny zwiastuny wiosny

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3uCNAILbL2rJdkTzZsDlwMs-NDH-FIi-Rdvn1GmEZNj37L2qIjuy6b-2w

  • film edukacyjny – rozmowa z panem bocianem

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw&fbclid=IwAR0iD8Hc-Ac_ET_865zb-H38LZCu3LsOxdbSSO0Scs0tC9ZDE0T93J9zU3g

  • zabawy z muzyką;)
    Cześć 2 jest dla 5-6 latków

https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE&fbclid=IwAR0IWuLuEgtn_1U4iODWIAAd-kkkmvW91mID7zR_y-3rRORAQFI9f5hy7vw

  • przepisy na masy sensoryczne, plastyczne plus kilka prostych zabaw sensorycznych, które na pewno będzie można wykorzystać w trakcie domowych zabaw z dziećmi

https://www.facebook.com/535063216943927/photos/a.878076965975882/878078139309098

 

ZAGADKI  O WIOŚNIE

Ten kwiatek pod śniegiem się rodzi
Daje ludziom znak, że wiosna nadchodzi. (przebiśnieg)

Żółte są jak kaczki, lubią rosnąć w wodzie
Ale nigdy tych kwiatków nie spotkasz w ogrodzie. (kaczeńce)

Nie miauczą, nie drapią i nie piją mleka
Na drzewie rosną, gdy zima ucieka. (bazie /kotki )

Brodzi po łące czerwonymi nóżkami
Nigdy się nie przyjaźni z zielonymi żabkami. (bocian)

Kukaniem nas do lasu zaprasza
Że wiosna już przyszła wszystkim ogłasza. (kukułka)

W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima .

Przyjdzie z wiatru ciepłym wiewem, z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem. wiosna

 Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną.

Srebrne futra mają. Jak się nazywają? bazie

Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały. bocian

Co ona przekopie, to one wygładzą.

W domowym ogródku bardzo się przydadzą. Łopata do kopania

Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta,

a tylko kukułka, o tym nie pamięta? gniazdo

Są żółte jak kaczuszki. Myślicie, że mają nóżki.

Nie wcześniej, a chłodną wiosną na mokrej łące rosną. mlecze

Kolorowe i pachnące, czy w ogrodzie, czy na łące, zawsze

chętnie je zbieramy na bukiecik dla swej mamy. kwiaty

 W brązowych kapturkach chowają się listki wiosną,

a potem będą zielone, gdy trochę podrosną. Pąki na drzewach

Przez śnieg się odważnie przebijam. Mróz nawet mnie nie powstrzyma.

Mam listki zielone, tak jak wiosna, a dzwonek bielutki jak zima. Przebiśnieg

 Kiedy jest zimno, kiedy deszcz pada, gdy na dwór wychodzisz na siebie wkładasz. kurtka

JĘZYK ANGIELSKI

Utrwalenie środków transportu w j. Ang

Ship (wymowa:szip) – statek

Plane (wymowa :plein) – samolot

Bike (wymowa : bajk) – rower

Bus ( wymowa :bas) – autobus

Train (wymowa : trein) – pociąg

Car (wymowa – kar) – samochód

 

Zabawa dydaktyczna „stop-go”

Potrzebna jest karta czerwona i zielona , gdy w górze rodzic trzyma zieloną kartkę dziecko się porusza, gdy podnosi czerwoną kartkę dziecko zatrzymuje się.

Zabawa do piosenki „Whells on the bus” link do piosenki inscenizowanej ruchem https://www.youtube.com/watch?v=GzrjwOQpAl0&t=44s

Karta pracy do zagadnienia means of transport – środki transportu